Att få en humla från Kopparberg att flyga


Att få en humla från Kopparberg att flyga

Kopparbergs Bryggeri är en framgångssaga som gått från 0 till 3 miljarder i omsättning på 20 år genom att vända bruksmentaliteten till något positivt. Det har varit viktigt för bryggeriet att ha en tydlig vision – de har bestämt sig för att vara bäst på det de gör. Och det kanske kan ta emot lite när man kommer från en bruksmentalitet? Men vad står den för? Handlar det om att vara Inskränkt och förändringsobenägen, att man inte ska sticka ut och tro att man är någon? Eller handlar det om stark yrkesstolthet och lojalitet? Myntet har alltid två sidor och bryggeriet har valt att fokusera på det positiva och göra det till något bra.

kopparbergs-sign-1024x683

– Det är människorna i företaget som ÄR företaget och våran framgång. För oss är det viktigt att alla får bidra både till företaget och samhället, säger Fredrik Karlsson som är produktionschef på Kopparbergs Bryggeri.

Ett bra ledarskap har varit grundläggande för att få bryggeriet att flyga och de har en onormalt hög andel ledare som har växt i organisationen.

– Vi jobbar jättemycket med ledarskapet och bygger laget runt spelarna. Vad behöver var och en för förutsättningar för att lyckas? Vi lyssnar på medarbetarna och jobbar med frihet under ansvar, berättar Fredrik.

Om bryggeriets medarbetare har engagemanget och drivet så står ledarna upp bakom dem. Hur det än går. Hur är det på ditt jobb? Tror ni på era idéer och lyssnar på andras? Går krav och tillit hand i hand eller stänger ni in förändringskraften med kontroll och misstro?